Jdi na obsah Jdi na menu

čtení

21. 8. 2017

Vážení rodiče,

 
dobré čtení patří k dovednostem, bez nichž se člověk zatím velmi těžko obejde. První roky, které stráví vaše dítě ve škole, slouží právě k tomu, aby se naučilo dobře číst. Přestože základní odpovědnost za výuku jste předali škole, bude dobré, když porozumíte tomu, čím budete čtenářství u svého dítěte podporovat a rozvíjet, ale i jak můžete pomoci odstraňovat vzniklé problémy.
 

Číst se nelze naučit jinak než čtením. 

 
Odhaduje se, že k tomu, aby dítě četlo jako dospělý, potřebuje několik set hodin hlasitého i tichého čtení.
 
Počítáme s tím, že většina dětí se naučí číst v prvních čtyřech letech školní docházky. Ve škole se čtení trénuje, naprosté většině dětí to zcela určitě nestačí. Je proto vhodné, když si dítě čte i doma.
 
Zájem o čtení a o knížky se dá u děte vzbuzovat několikerým zůsobem. Rozhodně však nelze začít teprve na začátku školní docházky.
 
Příklad rodičů, kteří si čtou knihy nebo časopisy, je patrně pro většinu dětí rozhodující.
 

Velmi důležité je hlasité předčítání. 

 
Navzdory vynaloženému času a námaze rodičů je to vynikající investice. Při předčítání seznamujete dítě s poutavými příběhy, pěstujete jeho zájem o knížky. Při čtení bývá dospělým i dětem spolu velice pěkně.
 
Při předčítání si dítě rozšiřuje slovní zásobu, seznamuje se slovy, která v běžné řeči nejsou používána rodiči ani vyučujícími, ale přitom jsou to slova potřebná a důležitá. Předčítání vede ke zlepšení vyjadřovacích schopností.
 
Při předčítání se může dítě snadno naučit, že pro čtení mají větší význam písmenka než obrázky. Uvědomuje si vztah mezi psaným textem a mluveným slovem, pochopí, že se čte zleva doprava.
 
Při hlasitém předčítání se dítě učí naslouchat, což se mu později bude hodit jak ve škole, tak v životě.
 
Předčítání knížek vede i ke zlepšení písemného projevu.
 

Pokud chodíte do knihovny, měli byste brát dítě s sebou. 

 
Lze doporučit, aby navštěvovalo dětskou knihovnu od nejútlejšího věku.
 
Důležité je projevovat zájem o to, co si dítě prohlíží, co "čte", chválit jeho zájem o knížky, povídat si s ním o přečteném.
 
V prvních letech školní docházky není čtení u většiny dětí příjemná zájmová aktivita, ale stejné zaměstnání jako jiné školní činnosti. Dítě by tedy nemělo číst zábavné knížky teprve poté, když splní všechny povinnosti, ale programově jako důležitou součást přípravy do školy.
 

K tomu, aby se mohlo dítě naučit dobře číst, musí dobře vidět a slyšet.

 
Nepodceňujte drobné poruchy zraku či sluchu. Případné pochybnosti konzultujte s pediatrem.

 

Klíčovou roli při výuce čtení hraje rozvoj řeči, dostatečná slovní zásoba, zájem dítěte o mluvení.
 
V případě, že dítě vyslovuje některé hlásky špatně, případně má jiné problémy v této oblasti, obraťte se o pomoc na logopedickou služku. Špatně mluvící dítě bude mít větší tendence vyhýbat se čtení. Hrozí totiž riziko, že se mu ostatní děti budou posmívat.
 

Důležitá je zásada: neznervóznět. 

 
Nenechte se vyvést z míry příklady jiných dětí. Uvědomte si, že mezi dětmi jsou velké rozdíly. Některé děti čtou ještě před vtupem do základní školy, jiné se naučí číst až v průběhu prvních čtyř (!) let školní docházky.
 

Pro podporu čtení je důležitý i výběr knížek.

 
Nezapomínejte přitom na několik aspektů:
  • knížka by měla dítě lákat, přitahovat;
  • významnou roli hraje atraktivní obálka;
  • měl by zaujmout obsah knihy;
  • příběh by měl být přiměřený úrovni vývoje psychiky dítěte;
  • knížka by měla rozsahem i technickou obtížností odpovídat stupni čtenářské dovednosti.
  •